De Colca Canyon - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Arjen Prins - WaarBenJij.nu De Colca Canyon - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Arjen Prins - WaarBenJij.nu

De Colca Canyon

Door: Arjen

Blijf op de hoogte en volg Arjen

23 Januari 2007 | Peru, Arequipa

Hallo allemaal,

Ben weer veilig terug in het hostel na m´n eerste meerdaagse trekking! De trekking was samen met 4 engelsen (Tom, Tom, Elly en Manoj) die in nog van Huacachina ken, een australier (Simon) en 2 ierse meisjes (Katie en Noelle) en echt behoorlijk zwaar. We werden om 6 uur opgehaald en moesten 6 uur in de bus zitten om bij de Colca Canyon te komen. Toen de canyon ingegaan. Dat was afdalen van 3200 meter naar 2200 meter en behoorlijk pittig voor de bovenbeentjes. We hadden wel schitterende uitzichten van de Andes, want de bergen en vulkanen zijn in deze regio tot ruim 6000 meter hoog en ondanks dat het hier nu zomer is, ligt er nog op een hoop bergen sneeuw. Na de afdaling nog een stuk door de canyon gelopen totdat we bij de slaapplaats aankwamen. Overnachten was hier nog relatief luxe in vergelijking met de hutten die we in Nieuw Zeeland hebben gezien. Gewoon een eigen bed en een warme douche, dus dat viel best wel mee. M´n zwitsers mes kwam goed van pas, want ik moest toch een paar pleisters knippen voor de blaren (nog bedankt Nol!)
We zouden de tweede dag eigenlijk alleen een korte wandeling doen en dan relaxen bij een oase met zwembad. Dit betekende echter wel dat we de derde dag al om 2:30 op moesten staan om de canyon weer uit te komen en dat je zo´n 2 uur in het donker moest lopen. De meesten wilden daarom liever de beklimming nog dezelfde middag doen en in het dorpje bovenaan de canyon overnachten. Ik zag er wel tegenop, maar ja, de meerderheid wilde het nu eenmaal. Jezus, wat was dat zwaar! Ik en Katie kwamen als laatste aan, maar hebben het toch in 3 uur gered. We kwamen precies met zonsondergang aan, dus het laatste stukje moesten we met de hoofdlampen naar het hostel lopen. Was wel echt helemaal gesloopt! Met name de ijle lucht maakte het erg zwaar. We vonden wel dat we een biertje verdiend hadden, dus in de lokale bar nog een biertje gedronken bij kaarslicht, omdat er geen electriciteit was.
De derde dag ´s morgens naar Cruz del Condor geweest. Dit is een punt in de canyon waar je de condors goed kunt zien. Ondanks dat het niet de juiste tijd van het jaar is toch nog twee condors gezien. Dit zijn echt flinke vogels met een spanwijdte van ongeveer 2.5 meter. De verrekijker kwam hier dus goed van pas! (nog bedankt jongens!). Verder dus eigenlijk alleen in de bus gezeten en was maar wat blij toen we weer bij het hostel waren. De uitzichten waren wel echt supermooi en het was een goede training voor de Inka trail. Nadeel van het vele dalen en klimmen is alleen dat je continu goed moet uitkijken waar je loopt en dus niet rustig om je heen kan kijken.
We kwamen op zaterdag terug, dus meteen een goede mogelijkheid om het nachtleven van Arequipa eens te bekijken. We zijn met een stuk of 15 mensen van het hostel naar een club geweest. Deze club was iets kleiner dan die in Lima, maar ze draaiden er wel meer westerse muziek en de mensen zager er ook wat moderner uit. Om 4:30 nog effe met Tom en Minoj een broodje kebab gegeten, jaja dat hebben ze hier ook, en toen terug naar het hostel.
Zondag was ik zo brak dat ik eigenlijk alleen maar bij het hostel heb rondgehangen en m´n dagboek heb bijgewerkt. Had trouwens ook behoorlijke spierpijn in de bovenbeentjes.
Maandag nog even de stad bekeken en wat foto´s gemaakt. Arequipa is een relatief rijke en religieuze stad met veel mooie kerken en een heel mooi en groot klooster.
Morgen ga ik met de nachtbus naar naar Cuzco. Alleen Manoj gaat daar ook heen, dus verder zal ik daar weer nieuwe vrienden moeten maken om leuke dingen mee te doen.
Ik heb trouwens nog wat foto´s toegevoegd bij het vorige verhaal, dus als je het leuk vindt...
Wieke, bedankt voor het aanbod, maar ik had zelf al ruimte gekocht voor 300 foto´s, dus voorlopig kan ik wel ff voort.

Jullie lezen het wel weer!

Groetjes,
Arjen

• 23 Januari 2007 - 20:24

Marscha Ensink:

Hai Arjan, wat een adem benemende mooie foto's echt helemaal geweldig. Nou als ik het zo hoor ga jij nog aardig wat pondjes verliezen. Is dat even mooi meegenomen ha ha.
    We zijn blij dat al zo snel je zakmes van pas kwam.
    Hier in holland is de ernstige storm voorbij en begint het zelfs winters te worden!!
    We kijken uit naar je volgende bestemming en volgens mij gaan al die contacten voor zo'n stille gozer als jij je erg makkelijk af.

Geniet ervan en tot schrijfs

Groetjes
    Marscha

• 23 Januari 2007 - 21:23

Mam:

Hallo, wat een mooie inspannende tocht was dat.Maar goed dat je toch nog regelmatig aan het sporten bent anders was het vast nog zwaarder geweest. De foto's vind ik werkelijk schitterend.Het landschap is er prachtig.Kijk uit naar de volgende serie.Kus mam

• 24 Januari 2007 - 08:16

Elles:

Hey Bikkel,
    Ziet erg mooi uit hoor die canyon! Fijn te zien dat 't fototoestel 't ook nog steeds zeer goed z'n werk doet ;-) Bijzonder mooie plaatjes hoor...
    Goeie training voor de Inca Trail geweest dus, hopen dat je daar wel iets rustiger kunt lopen en dus meer om je heen kunt kijken, beseffen waar je bent en de plaatjes in je hoofd opslaan!!
    Ar, GENIET ervan, doe voorzichting en maak veel lol en mooie herinneringen!

Kus,
    Elles

• 24 Januari 2007 - 17:02

Oom Gerard:

Een schitterende foto`s.
    Ik kan het begrijpen dat je nu spierpijn hebt en dat zal straks wel erger worden Naar boven klimmen valt wel mee ,maar naar beneden lopen gaan je spieren meer pijn doen en straks ben je wel gewendt.
    Pas je wel op de giftige slangen die leven daar ook heel veel.We kijken naar je volgende bestemming wees voorzichtig.Groetjes vangerard,Katja en Sara

• 24 Januari 2007 - 23:14

Mayke:

Hey Arjen,

Zo al erg veel gedaan! Klinkt echt super fantastisch… voor mij eigenlijk wel een beetje een inspiratie voor na mijn studie…hihi. En wat denk jij, zou sandboarden ook iets voor mij zijn. Misschien beter dan wintersport ben wat een koukleum!! Ik ben benieuwd wat je allemaal nog gaat ondernemen!! Geniet er van!!

• 25 Januari 2007 - 09:13

Dick:

Prinsie,

Super Leuke belevenissen maak je tot nu toe mee op je wereldreis. Is een hele andere bezigheid dan een partijtje tennis of squash!!! Veel Plezier de komende tijd en ik hou je verder in de gaten Groeten van Dick en Selma

• 26 Januari 2007 - 08:35

Michiel:

Prins, wat zie ik nou? Toch al in contact gekomen met plaatselijke herders?

Let your spirit guide you!

• 26 Januari 2007 - 11:07

Opa En Oma:

Zijn de pleisters al verwijderd? En hoe is de nachtrit bevallen?Zit de bus dan ook vol? De atlas blijft op tafel Wat een andere wereld !!Blijf alert kus van ons.

• 26 Januari 2007 - 21:26

Tanja:

Hé ar,

Wat een fantastische trip was dit, maar je gaat vast en zeker nog vele mooie dingen zien. De foto's zien er geweldig mooi uit. Zo te lezen hou je vele vrienden over aan deze reis.

Liefs en kusjes Tanja, Remco, Noa en Max.

• 29 Januari 2007 - 13:43

Helko:

Erg leuk je verhaaltjes!! Al kennis gemaakt met de levensgevaarlijke electrische douche?? haha, kun je jezelf leuk mee electrocuteren terwijl je in een plas water staat!! geweldig die bedden ook!! Yak!! haha, heel leuk je verhaaltjes!!

• 29 Januari 2007 - 15:10

Piet:

Ha die Ar
    Ziet er geweldig uit allemaal. Heel wat anders dan ons kikkerlandje.
    Het is één groot avontuur volgens mij.
    Besef je het wel of komt dat thuis pas?Mooie foto's ook, ben blij dat je toestel zo goed werkt. Ga gerust door met genieten, maar wees wel voorzichtig.
    Groetjes
    Piet