Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Arjen Prins - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Arjen Prins - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Arjen

Blijf op de hoogte en volg Arjen

12 November 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo daar,

Na 3 heerlijke dagen op de 4000 eilanden werd het weer tijd om verder te gaan. Op Mia en ik na was de rest al een dag eerder vertrokken. Volgens hen was het niet mogelijk om binnen 1 dag van de 4000 eilanden naar Siem Reap in Cambodja te komen, dus hadden ze maar een georganiseerde trip geboekt. Des te groter was de uitdaging voor ons dus om het wel binnen 1 dag te doen, al zij het voor maximaal de $29 die zij voor hun trip hadden betaald. 's Morgens om 6 uur begonnen met een bootje naar het vasteland en daarna met een minibusje naar de grens gegaan, waar we bij een of andere kerel werden gedropt die ons meteen allerlei toertjes wilde verkopen, maar dat wilde we nou juist niet, want het was onze bedoeling om zo veel mogelijk te liften. Waar de mensen in de rest van Laos echt fantastisch waren, waren ze hier erg irritant. Het is gewoon een grote zwendel en de toeroperators en grenspolitie werken allemaal samen om de toeristen zo veel mogelijk geld uit de zak te kloppen. Na een hoop gezeur, gedoe en gesjauw in het niemandsland tussen Laos en Cambodja werden we dan eindelijk naar een grenspost gebracht waar we een visum voor Cambodja konden krijgen. Was trouwens de meest bizarre grensovergang die ik ooit gezien heb, echt in de 'middle of nowhere'. Het was dan ook echt onmogelijk om hiervandaan te liften, dus we ontkwamen er niet aan om voor $7 pp met een busje naar Stung Treng in het noorden van Cambodja te gaan. Volgens de mensen daar was het natuurlijk beter om daar te overnachten en de volgende morgen de rechtstreekse bus naar Siem Reap te nemen, maar zo snel gaven we het natuurlijk niet op. Stukkie karton gepakt, de namen van de volgende plaatsen, Kratie en Kampong Cham erop gekalkt en langs de weg gaan staan. Na een half uur in de zinderende hiite en 1 auto verder, kwam er een taxi langs die ons graag wilde meenemen. Hij had het in de stad al 2 keer gevraagd, maar dit keer had hij al 2 passagiers voor Kratie, zo'n 200 km verderop, en konden we na zware onderhandelingen voor $7 totaal mee. Onderweg nog wat mensen opgepikt, zodat we met 7 man in een japannertje zaten en na een dollemansrit waren we in no time in Kratie. Na wederom zware onderhandelingen met een taxi chauffeur voor $5 in totaal een rit naar Kampong Cham kunnen ritselen, al zaten we wel weer met 7 man in de auto. Bovendien moesten we nog ergens de motor van het een of ander in een dorpje droppen, waardoor we van de hoofdweg afmoesten. Na onder meer flink rondstuiteren op een rottige hobbelweg om 6 uur dan eindelijk in Kampong Cham aangekomen, waar Mia het opgaf. Rugpijn, moe, je kent het wel, tsssss, vrouwen! De volgende morgen maar de bus naar Siem Reap gepakt, waar we rond 1 uur aankwamen, toch altijd nog 6 uur sneller en $6 goedkoper dan de rest!
De volgende dag een tuk-tuk ingehuurd om de tempels van Angkor te verkennen. We begonnen bij Ta Phrom, ook bekend als de jungle tempel uit de film Tombraider. Echt heel bijzonder deze tempel, die half overgroeid is door de jungle. Daarna naar Preah Kahn en Bayon gegaan, waarschijnlijk de mooiste van allemaal, helemaal versierd door bijzondere gezichten. Als laatste naar Angkor Wat gegaan, veruit de grootste en bekendste tempel. Deze zag er van een afstandje echt heel erg indrukwekkend uit. Toen we dichterbij kwamen was het nog steeds indrukwekkend, maar viel het toch een tikkie tegen. Angkor Wat is in zo'n slechte staat dat de meeste versieringen nauwlijks zichtbaar zijn. Bovendien mag je lang niet overal in vanwege instortingsgevaar. Maar goed, al met al was het toch weer een heel bijzondere dag.
Verder in Siem Reap nog naar het Landmijn museum geweest, een klein maar indrukwekkend museum over de gevolgden van de 6 miljoen landmijnen die tijdens de burgeroorlog in Cambodja zijn gelegd. Dinsdag de bus naar Phnom Penh gepakt en woensdag naar het Tuol Sleng museum gegaan. In dit oude schoolgebouw werden tijdens het Rode Khmer regime tegenstanders gevangengehouden en gemarteld, voordat de naar de 'killing fields' werden gebracht om vermoord te worden. Het gaat wat ver om deze geschiedenis hier helemaal uit te leggen, maar het echt verschrikkelijk wat er zich hier tijdens het Rode Khmer regime heeft afgespeeld. 's Avonds afscheid genomen van Roos die ons als eerste van ons reizende gezelschap heeft verlaten.
Donderdag met Jaimi, Justine en Mia naar een opvanghuis voor kinderen met HIV gegaan en daar een beetje met de kids gespeeld enzo. Het opvanghuis wordt gerund door nonnen van de Moeder Theresa beweging en ofschoon ik niet zo in de here ben neem ik m'n petje af voor het goede werk dat ze hier verrichten. Voordat we er heen gingen hadden we nog een baal van 50 kg rijst opgepikt om ze daar toch een beetje te helpen. 's Avonds afscheid genomen van Jaimi en Roland, die ons inmiddels ook hebben verlaten.
Vrijdag op de fiets naar de killing fields gegaan, waar alle gevangenen van de Tuol Sleng gevangenis werden vermoord en in massagraven werden gedumpt. Ter nagedachtenis aan de slachtoffers is er hier een monument gemaakt, een toren met 8000 schedels die in de massagraven zijn gevonden.
Vandaag nog even naar een marktje geweest en een beetje gerelaxed. Morgen vertrekt Mia naar Thailand en gaan Chris en ik naar Vietnam, het laatste land van mijn trip.

Groetjes,
Arjen

• 12 November 2007 - 15:46

Marscha:

Mijn hemel, wat een enorme verschillen betreffende prachtige cultuur naar Killing field en een opvang voor Hiv kinderen.

In dit kleine stukje zoveel realiteit waar je niet veel mee bezig bent.

Was onder de indruk van je verhaal.

Veel plezier met je volgende avontuur

gr. mars

• 13 November 2007 - 13:56

Roland:

He Arjen,

Ben gisteren Mia tegengekomen op Koh Chang, zei dat ze je toch wel miste!

Hier alles prima, heerlijk gechilled, leuke Nederlanders tegengekomen, wat gesnorkeld en een jungletocht gedaan. Heb onder een waterval gestaan en aan een liaan gehangen, je kent het vast en zeker wel ;-).

Hoe bevalt het in Vietnam?

Groeten, Roland

• 13 November 2007 - 19:04

Dick:

Schitterende avonturen prinsie...
    En die foto's mogen er ook wezen
    Veel plezier nog de komende tijd en tot over 2 maanden!!

Mazzel Dick